Amsterdam deelt haar kenniskapitaal

Deeleconomie in hoofdstad gaat verder dan auto's en boormachines

Amsterdam werd in februari benoemd tot eerste Europese 'Sharing City' en het maakt deze titel meer dan waar. De inwoners van onze hoofdstad gaan inmiddels verder dan het delen van auto's en boormachines: ze delen nu ook hun kenniskapitaal. Ruim 1.500 Amsterdammers bieden hun kennis en kunde aan om te delen met stadsgenoten, een duidelijk signaal dat de stad de wereldwijde deeltrend omarmt.

Uit onderzoek van ShareNL bleek al dat maar liefst 52% van de Amsterdammers open staat voor het leren van nieuwe kennis en kunde van hun buren. De Amsterdamse start-up Konnektid brengt de kennis en kunde van mensen in kaart zodat deze gedeeld kan worden. Zo veranderen buurtbewoners hun wijk in hun eigen, gratis, universiteit waar ze kunnen leren wat ze maar willen.

Amsterdammers delen een variëteit aan kennis en kunde. Van gitaar spelen tot het starten van een eigen bedrijf of het gebruiken van populaire software als Photoshop en WordPress. Zo leerde young professional Darcie (25) meer over Wordpress van stadsgenoot Saskia. "Ik vond het erg leuk dat Saskia haar kennis met me deelde zonder daar iets voor terug te verwachten. Het was heel leerzaam, zeker omdat ik op mijn nieuwe werk ook met Wordpress moet werken en ik nu al wat basiskennis heb. Goed voor het zelfvertrouwen!"

En wat Amsterdammers het liefst willen kunnen? Spaans spreken. Gelukkig zijn er al ruim 70 mensen die dit hun buurtgenoten wel willen leren.

“Amsterdam heeft ontzettend veel kundige inwoners met heel veel waardevolle kennis. Wij bieden mensen toegang tot die kennis en een lokale leraar zodat ze hun buurt tot hun eigen universiteit kunnen maken. „ Michel Visser, CEO & Oprichter van Konnektid